Koop nu uniek kunstwerk van herman de vries.
‘wit is overdaad / blanc est surabondance / white is superabundance / weiss ist übermässig / wit /wit / wit is overdaad’


Speciaal voor de uitgave van yccahier1 met de reprints van nul=0 heeft herman de vries een uniek kunstwerk gemaakt in een beperkte oplage van 54 stuks. Een bijzondere genummerde editie van yccahier1 bevat – naast de reprints en begeleidende essays – dit kunstwerk, alsmede een (ongesigneerd) werk van nul-kunstenaar Henk Peeters (1925-2013).
Lees verder >


archief

Selectie van artikelen, aankondigingen, persberichten enz. die eerder op de homepage van deze website zijn gepubliceerd.



2015

 

ZERO-tentoonstelling in Berlijn geopend

Bij de opening van de grote ZERO-tentoonstelling in Martin-Gropius-Bau in Berlijn, vorige week vrijdag 20 maart. In de overdekte cour heeft Heinz Mack een enorme schijf aan het plafond laten hangen waarvan de zwarte en de witte zijde belicht worden en sterk associëren met de zonsverduistering eerder die dag. De prachtige tentoonstelling kom 8 juli naar het Stedelijk in Amsterdam. 

Lees uit de pers: www.tagesspiegel.de en www.berlin-and-i.de.



In de boekwinkel Walther König van Martin-Gropius-Bau prijkt de ycca-uitgave nulnu met reprints van het tijdschrift nul=0 uit de jaren 60 (te koop via de webwinkel op deze site). De originelen zijn te bewonderen in de vitrine van de tentoonstelling.



De donderdag tevoren interviewden conservatoren Colin Huizing (links) en Cees de Boer (rechte) herman de vries, tijdens een persbijeenkomst in de Nederlandse ambassade ter gelegenheid van zijn werk voor de komende Biënnale in Venetië.

 



'Die Leere mit bedacht gefüllt'

Begleitprogramm zur Ausstellung ZERO. Die internationale Kunstbewegung der 50er und 60er Jahre

Tijdens de ZERO-tentoonstelling in Berlijn (21 maart tot 8 juni, Martin-Gropius-Bau. Met Rem Koolhaas, Ólafur Elíasson, Brian Eno, Karlheinz Stockhausen/HERMESensemble, Heinz Mack, Lukas Ligeti en vele anderen.

 


ZERO hat die Grenzen der Bildenden Kunst
zur Musik, zum Theater, zur Performance,
zur Poesie und zum alltäglichen Leben überschritten.
ZERO spricht alle Sinne an. Nach
Ideen von Heinz Mack, Otto Piene und Günther
Uecker wird im Rahmen von dynamo
die Leere mit Bedacht gefüllt werden: mit
Musik, Stille, Tanz, Ideen, Performance, Worten
und Kunstwerken. dynamo entdeckt die
künstlerischen Konzepte und Energien der
historischen ZERO-Zeit in der Gegenwart.
In verschiedenen Veranstaltungen dreht sich
alles um die sinnliche Verbindung von Kunst
und Leben. Als gemeinsame Plattform wird
die dynamo Zeitung dienen, die den optimistischen
Geist von ZERO in die Stadt tragen
wird.

Bekijk of download hier de poster met het programma




Aandacht voor Nul groeit ook onder de huidige generatie

Karlijn Vlaardingerbroek (24) in haar scriptie: “het ziet er zo tijdloos en tegelijkertijd verbazend hedendaags uit”


‘Om iets beter te kunnen zien, moet je wel eens een paar stappen achteruit doen. Maar naast de afstand in meters, speelt de afstand in tijd een nog grotere rol. Zo ook met kunst’ schreef Henk Peeters in 2007. Jarenlang spande hij zich in om de negatieve kijk op de kunst van de Nul-beweging ten goede te keren. Aan het begin van de 21ste eeuw lijkt dat te gaan lukken

Het gedachtengoed van Nul/ZERO blijkt aan de huidige grond steeds meer vaste voet te krijgen. Volgens Karlijn Vlaardingerbroek komt dat omdat het er zo tijdloos en tegelijkertijd verbazend hedendaags uitziet of zoals de kunstcriticus Janneke Wesseling in 2006 reeds schreef: zo ‘verbazingwekkend actueel’.

Henk Peeters schreef na de grote nulexpositie in het Stedelijk teleurgesteld door het meesmuilende publiek: ‘De wereld heeft niet alleen nieuwe kunst nodig, maar een nieuw publiek’.
ycca stelt zich ten doel om in Nederland dit laatste te bereiken. Met veel plezier hebben we dan ook de scriptie op onze website geplaatst.
U kunt deze hier lezen of downloaden.
Voor meer informatie: k_vlaardingerbroek@hotmail.com


Loyens & Loeff hoofdsponsor
ycca-tentoonstelling 'nulnu'

Met veel plezier en gepaste trots kunnen we mededelen dat Loyens & Loeff zich als hoofdsponsor verbonden heeft aan de tentoonstelling 'nulnu', die ycca najaar 2015 in Amsterdam organiseert. Loyens & Loeff is een internationaal werkende onafhankelijke dienstverlener, gespecialiseerd in juridisch en fiscaal advies, met 1.400 medewerkers.

De tentoonstelling ‘nulnu‘ past bij de inspiratiebron van ycca: het werk van de internationale Nul/ZERO-beweging. Ze laat jonge experimentele kunst zien waarin net als bij de kunstenaars van de Nul/ZERO-beweging het visuele resultaat ons in contact brengt met het systeem dat de realiteit ons biedt: de wetten van de natuur, haar ritme, kleur, geluid, licht en haar ruimte.
Anneke Oele is curator van 'nulnu'. Anneke Oele is kunsthistoricus en heeft vele jaren ervaring in de kunstwereld, ondermeer als galeriehouder en van 2000-2009 als directeur van 'Art Amsterdam'.

‘nulnu‘ sluit aan op de tentoonstelling ZERO: Let us Explore the Stars die deels tegelijkertijd, van 4 juli tot 1 november 2015, in het Amsterdamse Stedelijk Museum plaatsvindt. Deze presenteert een historisch overzicht van de innovatieve avant-gardisten die zich in de jaren 50 en 60 manifesteerden onder de naam ZERO. Met werk van onder meer Herman de Vries, Armando, Henk Peeters, Jan Schoonhoven, Jan Henderikse, Piero Manzoni, Lucio Fontana, Yves Klein, Jean Tinguely en Yayoi Kusama.

Met de ondersteuning van hoofdsponsor Loyens&Loeff en het groeiende aantal 'yccavrienden' is ycca in staat in 2015 haar ambitieuze plannen verder te concretiseren.



'Die Leere mit bedacht gefüllt'

Begleitprogramm zur Ausstellung ZERO. Die internationale Kunstbewegung der 50er und 60er Jahre

Tijdens de ZERO-tentoonstelling in Berlijn (21 maart tot 8 juni, Martin-Gropius-Bau. Met Rem Koolhaas, Ólafur Elíasson, Brian Eno, Karlheinz Stockhausen/HERMESensemble, Heinz Mack, Lukas Ligeti en vele anderen.


ZERO hat die Grenzen der Bildenden Kunst
zur Musik, zum Theater, zur Performance,
zur Poesie und zum alltäglichen Leben überschritten.
ZERO spricht alle Sinne an. Nach
Ideen von Heinz Mack, Otto Piene und Günther
Uecker wird im Rahmen von dynamo
die Leere mit Bedacht gefüllt werden: mit
Musik, Stille, Tanz, Ideen, Performance, Worten
und Kunstwerken. dynamo entdeckt die
künstlerischen Konzepte und Energien der
historischen ZERO-Zeit in der Gegenwart.
In verschiedenen Veranstaltungen dreht sich
alles um die sinnliche Verbindung von Kunst
und Leben. Als gemeinsame Plattform wird
die dynamo Zeitung dienen, die den optimistischen
Geist von ZERO in die Stadt tragen
wird.

Bekijk of download hier de poster met het programma.


 

Amsterdam Light Festival zoekt lichtkunst

Het Amsterdam Light Festival vindt plaats van november 2015 tot en met januari 2016. Het thema van het festival is ‘Vriendschap’. Voor het komende festival worden ontwerpers, architecten, en kunstenaars uitgenodigd om hun kunstwerk online aan te melden.Meer informatie hier.

Europese lichtkunstwerken

Het thema van de vierde editie van het festival is ‘Vriendschap’. Het thema kan ruim worden ingevuld maar de organisatie wil graag lichtkunstwerken die het belang van de Europese vriendschappen uitbeelden. Het festival wil graag inzendingen van architecten, kunstenaars, en ontwerpers uit Europa en daarbuiten.



Otto Piene 'Lichtballet', MIT List Visual Arts Center


nieuwjaarswens

Beste vrienden en belangstellenden,

Op de valreep van 2014 kunnen we u melden dat onze ambitieuze plannen in het komende jaar concreet vorm gaan krijgen.
In de eerste plaats de yccatentoonstelling 'nulnu', volgend jaar in augustus-september, waarvoor we een zeer gerenommeerde hoofdsponsor hebben gevonden. Verderop kunt u hierover meer lezen.
Het eerste yccahier met reprints van het tijdschrift nul=0, nos. 1 en 2 is met veel enthousiasme ontvangen, en samen met de ZERO foundation bereiden we een tweede yccahier voor met reprints van de nos. 3 en 4. Deze verschenen in 1963 en 1964 onder redactie van herman de vries. De belangstelling voor herman de vries was dit jaar bijzonder groot, vanwege zijn tentoonstelling in het Stedelijk Museum Schiedam (nog tot 18 januari 2015) en zijn uitverkiezing om Nederland volgend jaar op de Biënnale in Venetië te vertegenwoordigen.

De Zero- en Nulbeweging beleeft een hernieuwde belangstelling met grote tentoonstellingen in New York (Guggenheim), Berlijn (Martin Gropius Bau) en volgend jaar in Amsterdam (Stedelijk Museum).
In NRC Handelsblad van 20 november schreef Bianca Stigter naar aanleiding van de ZERO-tentoonstelling in het New Yorkse Guggenheim:

"De kunst van Zero is elegant en rustig, cool. Zenny."

Vanzelfsprekend is daaraan veel behoefte na een hectisch jaar met heftige internationale spanningen. 

Wij hopen u in het komende jaar te mogen verwelkomen op onze activiteiten en wensen u een voorspoedig, cool en zenny 2015 toe.

Bestuur ycca,

Koos Hoogland
Petri Leijdekkers
Martien Yland





2014


ycca aan 't y
eerste yccahier1 gepresenteerd in
THT Amsterdam

Op zondag 30 november presenteerde ycca het eerste yccahier, een uitgave van ycca, in samenwerking met de ZERO foundation in Düsseldorf.
De presentatie vond plaats in de 'Y-zaal' van het in september geopende restaurant THT /Tolhuistuin, de oude kantine van Shell, waar van 1941 tot 2011 1.200 Shell-medewerkers iedere dag hun lunch gebruikten.
In aanwezigheid van 'ycca-vrienden' en andere geïnteresseerden overhandigde Petri Leijdekkers namens het bestuur van ycca het eerste exempaar aan Tijs Visser, directeur van de ZERO foundation.
Tijs Visser hield een inleiding over de grote Zero-tentoonstelling die momenteel in het New Yorkse Guggenheimmuseum loopt en in 2015 onder meer in Berlijn en het Stedelijk Museum Amsterdam te zien zal zijn.
Hij liet een recent opgedoken unieke video-opname zien, waarin de Japanse Zero-kunstenares Kusama in de Delftse studentensociëteit Phoenix diverse naakte personen beschildert, onder wie Jan Schoonhoven.

yccahier1 bevat een reprint van nul=0, serie 1, no. 1 (november 1961) en no. 2 (april 1963) met aanvullende essays van Petri Leijdekkers, Antoon Melissen en Johan Pas, met een inleiding van Tijs Visser, directeur van de ZERO foundation. Zie ook hieronder.
Bestel direct via onze webwinkel.



Verschenen op 20 september 2014:

yccahier1
met reprints van nul = 0/serie1/no.1 & no.2

Tijdens de opening van de tentoonstelling van het werk van herman de vries in het Stedelijk Museum Schiedam, op zaterdag 20 september 2014 is het eerste yccahierverschenen, een uitgave van yssel centre for contemporary arts (ycca) in samenwerking met de ZERO foundation in Düsseldorf.
yccahier1 bevat een> reprint van nul=0, serie 1, no. 1 (november 1961) en no. 2 (april 1963) met aanvullende essays van Petri Leijdekkers, Antoon Melissen en Johan Pas, met een inleiding van Tijs Visser, directeur van de ZERO foundation.

De belangstelling voor Nul/Zero als grootste en meest internationale kunstbeweging na de Tweede Wereldoorlog is de laatste jaren sterk toegenomen. Dit blijkt uit tentoonstellingen in het New Yorkse Guggenheim Museum (10 oktober 2014 tot 7 januari 2015), de Martin Gropius Bau in Berlijn (vanaf 21 maart tot 6 augustus 2015) en het Stedelijk Museum in Amsterdam (4 juni tot 1 november 2015). Ook de uitverkiezing van herman de vries om Nederland op de Biënnale van Venetië in 2015 te vertegenwoordigen en de net geopende tentoonstelling van zijn werk in het Stedelijk Museum Schiedam zorgen voor brede aandacht voor ‘nul-kunst’, niet alleen als historisch fenomeen, maar juist als inspiratiebron voor nu.

yccahier1 is een fraai uitgevoerde map bevattend:

    1. katern (30 pagina's) met essays van Petri Leijdekkers, Antoon Melissen en Johan Pas, met een inleiding van Tijs Visser, directeur van de ZERO foundation in Düsseldorf;
    2. katern (17 pagina's): de reprint van nul=0, serie 1, no. 1 (november 1961), cover en binnenwerk overeenkomstig de originele uitgave;
    3. katern (22 pagina's): dereprint van nul=, serie 1, no. 2 (april 1963), cover en binnenwerk overeenkomstig de originele uitgave.

Bekijk on-line een selectie van de katernen op de webwinkelpagina.

Prijs: € 27
Uitgegeven door ycca, september 2014
De reprints zijn tot stand gekomen in samenwerking met de ZERO foundation en het archief herman de vries en Henk Peeters.
Bestel direct via onze webwinkel.



 


Drie toelichtende essays van de kunsthistorici/kunstpublicisten Petri Leijdekkers, Antoon Melissen en Johan Pas met een inleiding van Tijs Visser, directeur van de ZERO foundation in Düsseldorf:

Petri Leijdekkers
Count down to ZERO and Beyond
Antoon Melissen
Defying isms in Art
nul = 0 and the New Artistic Conception
Johan Pas
Cradles of Art
Artist’s Magazines of the European Neo-Avant-garde 1958-1965

nul = 0 ‘tijdschrift voor de nieuwe konseptie in de beeldende kunst/revue pour la nouvelle conception artistique/zeitschrift für die neue künstlerische konzeption’ werd uitgegeven door Henk Peeters en herman de vries.

Het eerste nummer (serie 1/no. 1) verscheen in november 1961 onder redactie van Henk Peeters, Armando en herman de vries. In april 1963 verscheen het tweede nummer (serie 1/no. 2), met Henk Peeters en herman de vries als redacteuren. In 1963 en1964 verschenen de nummers 3 en 4 van revue nul = 0 onder redactie van herman de vries. De reprint is tot stand gekomen in samenwerking met de ZERO foundation en het archief herman de vries en Henk Peeters. De verkoopprijs van yccahier1 bedraagt 27 euro. Zie ook onze webwinkel.

Bekijk on-line een selectie van de reprints en het essaykatern op de webwinkelpagina.


herman de vries met eerste exemplaar yccahier1, in gesprek met Joyce Roodnat (NRC Handelsblad) tijdens de opening van de tentoonstelling 'herman de vries.all' in het Stedelijk Museum Schiedam, zaterdag 20 september 2014.

‘wit is overdaad / blanc est surabondance / white is superabundance / weiss ist übermässig / wit /wit / wit is overdaad’

herman de vries

Voor de uitgave van deze reprints heeft herman de vries een uniek kunstwerk gemaakt in een beperkte oplage van 54 stuks. Een bijzondere genummerde editie van yccahier1 bevat – naast de reprints en de essays – dit kunstwerk, alsmede een (ongesigneerd) werk van nul-kunstenaar Henk Peeters (1925-2013). De verkoopprijs van deze complete genummerde editie bedraagt € 540 , inclusief het werk van herman de vries en Henk Peeters en inclusief de in 2015 te verschijnen reprints van de nummers 3 en 4 van revue nul = 0.
De opbrengsten van deze publicaties worden geïnvesteerd in toekomstige publicaties of projecten van ycca in relatie tot (het werk van) herman de vries en Henk Peeters.

yccahier1 is voor € 27 te koop in diverse museumwinkels en boekwinkels.
Voor bestellen, ga naar de webwinkel.

Wilt u een exemplaar reserveren van de in beperkte oplage verschijnende genummerde editie, stuur ons dan een mail: info@yccart.eu

Over herman de vries:

www.nrc.nl (artikel 'Een grote oefening in aandacht' van Janneke Wesseling in NRC van 25 september 2014)
www.mistermotley.nl
www.kunstbeeld.nl



Xinjian Lu in Londen;
City DNA IV

Op dinsdag 3 juni 2014. opende in de HUA gallery in Londen City DNA IV, een expositie van de Chinese kunstenaar Xinjian Lu. De tentoonstelling bevat 12 grote tot zeer grote schilderijen. Elk schilderij heeft zijn eigen sfeer van ritmen, lijnen en lijntjes, wit of gekleurd op een monochroom veld.
Het zijn beelden van delen van steden – in dit geval: Beijing nr. 4, Hongkong Victoria, Chonquing, Londen Buckingham Palace. London Eye, Londen Mayfair, Londen Westminster, San Diego, Hollywood, Santa Monica, Santa Barbara en Milaan - die via Google earth door Lu werden teruggebracht tot twee-dimensionale structuren van lijnen, rondjes en blokjes waarmee de groeivorm van elke stad in haar basis in beeld is gebracht.  Sinds 2008 werkt Lu aan zijn steden, De tentoonstellingen City DNA I, II en III die aan Londen voorafgingen, vonden resp. plaats in Shanghai (2010), Beijing (2011) en Los Angelos (2011).

Bekijk hier de video over deze expositie.

 Santa Barbara, Acryl op linen, 218 x 199 cm, 2011


'De puur economische visie op de waarde van kunst heeft geleid tot een giftige aanval op kunstsubsidies'

Wethouder Carolien Gehrels bij de uitreiking van de Amsterdamprijzen 2013, op 29 augustus 2013 in Paradiso.
Lees of download hier de volledige tekst van haar rede.


'Het Stedelijk Museum wil modern zijn, en is een echt bedrijf geworden. Er is op zich niets mis met bedrijven, maar ze hebben doorgaans geen idee hoe ze cultuur moeten maken. Ze kunnen zich geen risico’s permitteren. Ze willen niet dat iets anders loopt dan gepland. Terwijl dat precies is waar kunst over gaat: alle mogelijkheden te onderzoeken en alle deuren te openen.'

Conceptueel kunstenaar Lawrence Weiner, in de NRC van 21 september 2013. Een overzichtstentoonstelling van zijn werk ‘WrittenontheWind’ opende 21 september in het Stedelijk Museum Amsterdam.

 



 

2013

succesvol
2e ycca-symposium

Van NUL naar nu: de exploderende waarneming

Op zondag 17 november 2013 vond de tweede ycca-ontmoeting plaats met het symposium ‘Van NUL naar nu: de exploderende waarneming’. Over de filosofische betekenis van de NUL-beweging, haar vervaging van disciplines, en wat de werken die daaruit voortkwamen met onze waarneming hebben gedaan.

De veertig deelnemers waren uit het hele land afkomstig. Onder hen wetenschappers, beeldend kunstenaars, kunsthistorici, filosofen en kunstliefhebbers.

Aan het begin stond Petri Leijdekkers stil bij het overlijden van Henk Peeters op 13 april dit jaar. ycca had in november vorig jaar het grote genoegen Henk Peeters te kunnen verwelkomen op de eerste ycca-ontmoeting. Het symposium werd bijgewoond door de weduwe van Henk, Truus Nienhuis en zijn zoon Hans.

Het programma begon met twee lezingen:

- Waar ging NUL eigenlijk over?
Franck Gribling, beeldend kunstenaar en kunsthistoricus;

- NUL -dimensionaal perspectief
Ronald Hünneman, filosoof;

Vervolgens sprak Petri Leijdekkers met het kunstenaarsduo Driessens &Verstappen, winnaars van de Witteveen+Bos-prijs voor Kunst+Techniek 2013.

Hierna bezocht men de tentoonstelling van Driessens & Verstappen in de naastgelegen Bergkerk, waar het kunstenaarsduo uitgebreid uitleg gaf.

De middag werd afgesloten met een uitgebreide nadere  onderlinge kennismaking of ontmoeting, met een glas wijn en een buffet.

Lees of download hier het volledige programma.


Petri Leijdekkers in gesprek met beeldhouwer Eja Siepman van den Berg (rechts).

V.l.n.r. Frank Gribling, Tijs Visser (Directeur Zero Foundation Düsseldorf) en Maria Verstappen.


persbericht

5 november 2013
ycca-symposium
Van NUL naar nu: de exploderende waarneming
Download hier het persbericht.



'De puur economische visie op de waarde van kunst heeft geleid tot een giftige aanval op kunstsubsidies'

Wethouder Carolien Gehrels bij de uitreiking van de Amsterdamprijzen 2013, op 29 augustus 2013 in Paradiso.
Lees of download hier de volledige tekst van haar rede.


'Het Stedelijk Museum wil modern zijn, en is een echt bedrijf geworden. Er is op zich niets mis met bedrijven, maar ze hebben doorgaans geen idee hoe ze cultuur moeten maken. Ze kunnen zich geen risico’s permitteren. Ze willen niet dat iets anders loopt dan gepland. Terwijl dat precies is waar kunst over gaat: alle mogelijkheden te onderzoeken en alle deuren te openen.'

Conceptueel kunstenaar Lawrence Weiner, in de NRC van 21 september 2013. Een overzichtstentoonstelling van zijn werk ‘WrittenontheWind’ opende 21 september in het Stedelijk Museum Amsterdam.



ycca nieuwsbericht
juli 2013

Download hier nieuwsbericht juli 2013 ycca

Zaterdag 13 april 2013 is Henk Peeters op de leeftijd van 87 jaar overleden, thuis in zijn woonplaats Hall, nabij Brummen (Gelderland).


Lees hier een necrologie door Petri Leijdekkers, en een polemisch stuk waarin Henk Peeters in 1984 zijn kunstopvatting verwoordde.




2012


Op zondag 21 oktober 2012 organiseerde ycca een bijzondere ontvangst op een bijzondere plek: 'van nul naar nu'.

45 gasten uit het hele land waren naar Deventer gekomen voor een inspirerende ontmoeting met Henk Peeters beeldend kunstenaar en een van de oprichters van de Nul-groep en een inleiding van Tijs Visser, directeur van de ZERO Foundation in Düsseldorf. Het gedachtegoed en het werk van Nul/ZERO blijkt een krachtig referentiekader voor de plannen van ycca, dat met deze ontvangst een eerste visitekaartje afgaf. Diverse aanwezigen toonden belangstelling om verder bij de ycca-plannen te worden betrokken.
Lees verder >>>


Petri Leijdekkers (rechts achterin) in gesprek met Henk Peeters.

Uit de pers

‘Aangeschoten wild, dat zijn conservatoren’
Interview in NRC-Handelsblad van 27/28 september 2012. met vertrekkend directeur Rudi Ekkart van het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie (RKD), kwartiermaker voor het 1 januari 2013 te starten Karel van Manderinstituut. 
Hierin moeten RKD en Rijksmuseum op wetenschappelijk gebied gaan samenwerken, ten „behoeve van andere musea”. Dat klinkt mooier dan het is. De twee instellingen zijn door het ministerie gedwongen om samen te werken. Zes rijksmusea krijgen in de nieuwe subsidieperiode geen geld meer voor wetenschappelijk onderzoek

'(...) Ik geloof in de noodzakelijkheid van inhoudelijk werken bij musea. Het moet niet zo zijn dat iedereen alleen nog maar bezig is met bezoekcijfers en de verhuur van zalen. Musea mogen niet afhankelijk worden van het inkopen van kant-en-klare blockbusters die elders zijn ontwikkeld.

Dat risico is er zeker. Laten we eerlijk zijn: Als een museumdirecteur moet bezuinigen en het onvermijdelijk wordt dat ontslagen vallen, dan weet iedereen dat conservatoren het eerste aangeschoten wild zijn. Alles op gebied van marketing moet je overeind houden, anders duikel je weer in lagere bezoekscijfers en eigen inkomsten. Daarbij behoren conservatoren tot de duurdere werknemers en door hen te ontslaan kom je sneller aan je bezuinigingspercentage.

Daarna ligt het voor de hand om een tentoonstelling met blockbusterpotentie uit het buitenland te halen. Dat is vaak goedkoper. Ik was vorig jaar met mijn vrouw op vakantie in de buurt van een groot museum dat al een reeks van jaren grote publiekstrekkende tentoonstellingen presenteert. Ik was er vaker geweest, mijn vrouw nog nooit. Er bleek niets van de eigen collectie te zien te zijn. Dit jaar waren we er weer. Ik ging eerst naar de balie om te vragen wat er nu te zien was van de eigen collectie. Zonder blikken of blozen antwoordde de medewerker: ‘Een eigen collectie, die hebben we helemaal niet.’ Terwijl ik weet dat ze een prachtige collectie hebben! Dat vind ik gevaarlijke tendensen.'

'Het Van Abbe is geen Efteling'. De toekomst van het museum: Ann Goldstein (Stedelijk) en Charles Esche (Van Abbe). Hoe kunnen de musea van hedendaagse kunst voor zichzelf een nieuwe legitimiteit bevechten, nu alles wat abstract en vreemd is opzij geschoven wordt? Een gesprek met twee museumdirecteuren.
In de Groene Amsterdammer van 29/02/2012.
Download of lees hier (PDF) of ga naar www.groene.nl.

'Voor kunst moet je vechten'. Alexander van Grevenstein vertrekt na 25 jaar als directeur van het Bonnefantenmuseum.
Waar bestaat uw onvoorwaardelijke betrokkenheid bij kunstenaars uit? 'Ik stel die betrokkenheid tegenover alle beleidsmakers, woordvoerders, sommige collega-directeuren, politici – mensen voor wie die betrokkenheid voorwaardelijk is.
Ze spreken van visie, maar het zijn allemaal aanleunidealen. Het gaat ze niet om kunst, maar om educatie, bezoekcijfers, de multiculturele samenleving, de Nieuwe Nederlander – al wat ze in Den Haag en Amsterdam – en daar hoort de Mondriaan Stichting bij – verzinnen'.

In NRC-Handelsblad van 12 januari 2012.
Download of lees hier (PDF).

Petri Leijdekkers in De Nieuwe jaargang 15 nr. 25, december 2011 (uitgave Arti et Amicitiae) 'Kijken en luisteren vormt het werk van Felix Hess'. Hess (1941) is wiskundige en geluidkunstenaar.
Download of lees hier (PDF).

Anna Tilroe in de Groene Amsterdammer van 9/11/2011
'Kunst voor de échte Nederlander'. Op zoek naar een vernieuwde visie op kunst.
Download of lees hier (PDF).


 

naar boven